tirsdag den 12. juli 2011

Live from Praha - Dag 6

Så er vi back in bussiness...

Eller ... klar til at holde ferie igen - Vi havde jo som bekendt en fridag fra at holde ferie i går. Men i dag vendte vi tilbage til planen for i går. Nemlig Aquapalace...

Efter morgenmaden, der var glad for at se mig fik vi receptionisten til at bestille en taxa til os. Det viser sig at hotellet har et par biler med tilhørende chauffører, der kører til forskellige destinationer til fast pris. Ud over den åbenlyse fordel ved at det er fast pris så oplevede de også at begge chauffører havde et rimelig godt engelsk, så de kunne svare på vores spørgsmål.
Glad morgenmad
Vi havde ikke hørt om Aquapalace før vi kom til Prag, men så deres reklamer på flere tv-skærme i f.eks. Palladium og det fik os til at undersøge det på nettet. Og jeg er glad for vi tog afsted. Det er svært at forklare hvor stort det er. Dog er det ikke stedet man skal tage hen for at svømme baner, da det eneste de har til det formål er 4-5 19 meter baner. Resten af vandlandet er delt op i 3 indendørs sektioner og en udendørs. Den første indendørs (Palace of adventures)består af vandrutchebaner.
Bemærk især de to nederste billeder af samme rutchebane. Det minder meget om at blive skyllet ud med badevandet.
Den anden afdeling (Palace of treasures) er "børneafdelingen", hvor der var de obligatoriske børnebassiner med 15 og 20 cm vand, men også et bassin på ca. 80 cm dybde, hvor der også var et piratskib. Dessuden var der også et bølgebassin herinde. Hvilket skal tages alvorligt. Vil gætte på bølgerne var mellem 50-75 cm.
Piratland, bølgebassin (uden bølger selvf. og sprutten der holder øje med det hele

Det tredje indendørsbassin (Palace of Relax) var ikke muligt at fotografere fra restauranten, hvor vi spiste middagsmad. Men hvis du nogensinde har været i Skansebadet i Nørresundby så har du måske prøvet "legehjørnet" hvor der en undervandstrøm, der hjælper dig på vej? Sådan er det herinde plus her er der to store boblebadekar :D (de stod i øvrig placeret rundt omkring i de forskellige indendørs afdelinger)

Udendørs var vandet faktisk dejligt. Til gengæld var det rimelig koldt oven vande selv om temperaturen var omkring de 25 grader og solen skinnede. (Dog var det alt for varmt når først man var over vandet og tør :S så ja... er svær at gøre tilfreds) Hvis du ser her får du panoramaudsigten over udendørsarealet. Dog er det en del mere tomt end det var i dag. Bemærk især hvor der står "Slavia" på muren. Herunder er der bar med udendørsservering og de blå ting i vandet er undervandsbarstole og den lange blå ting er ... jeps.. en bardisk. Det undrede mig godt nok at man måtte sidde her og ryge, men ikke desto mindre hang folk ud i baren iført badetøj :D

Det jeg synes var rigtig godt var at de fleste områder var forbundet med føromtalte vandløb så man kunne svømme fra et sted til et andet og dermed bruge tiden i vandet i stedet for på de glatte fliser.

Et par ting man skal være opmærksom på, hvis man planlægger at tage til Aquapalace (som førstegangsbesøgende)
1. Husk at tage shampoo og sæbe med. Det forventes at du vasker dig grundigt over alt (ligesom herhjemme) men modsat herhjemme (i hvert fald de steder jeg har oplevet) hænger der ikke sæbedispensere i bruseområdet.
2. Man kan ikke låne badevinger/bælte som man kan mange steder herhjemme. Det skal købes (enten i kiosken inden man går ind eller hvis man som os ikke var klar over dette, i kiosken inde i Palace of Relax. Vi gav 95 CZK for vinger og 235 CZK for bælte)
3. Man kan vælge hvor længe man vil være der og betale efter det. 1, 2 eller 3 timer eller hele dagen og så er der forskellige priser om det er høj- eller lavsæson og voksne/børn/familie.. Vi valgte en hel dag med sauna (1570 CZK) og 3 store badehåndklæder (3 gange 40 CZK) Når man har betalt får man et armbånd med en chip, der bruges både til at låse skabene i omklædningsrummet, men det kan også benyttes til betaling i baren og kiosker samt til at låse op til Saunaområdet (hvis man har betalt for det). Når man så forlader Aquapalace igen skanner han chippen og så får man en samlet regning på entre plus forbrug i løbet af dagen. Vi var derinde i lidt over 4 timer inkl frokost i restauranten og alt i alt brugte vi (1570+120+698 CZK ca. 716) DKK) og det er meget tænkeligt de bedste penge givet ud til underholdning i Prag. I hvert fald hvis du spørger sønnen.
Det skal til sidst siges at vi ikke nåede at komme i saunaområdet,og skulle vi dertil en anden gang vil vi nok spare de 2-300 CZK da sønnen ikke kan sidde stille længe nok til at vi voksne kan nyde det.

Taxaen hjem fik vi arrangeret ved at ringe til hotellet og få dem til at sende en vogn. Man kunne også her have prejet en lokal vogn, men jeg er sikker på vi sparede en del ved at bestille den gennem hotellet.

Tilbage på hotellet skulle Karen lige have en slapper, så Alexander og jeg tog ... ta daaaah .. i legeland i Palladium, hvor Alexander legede mens jeg sad ude på terassen med en kold øl og UBETUPE. Jeg er efterhånden ved at have samlet rimelig mange sider, der skal renskrives, men det regner jeg med at få tid til når vi kommer hjem til Aalborg igen.

Klokken 19 stod den på aftensmad og til det formål fandt vi en italiensk restaurant der hedder Pizza-Pub Zaama Zaama (sorry ikke på engelsk). Det lå ikke mellem hotellet og downtown Prag, som alle de andre steder vi kom, men jeg fik også indtrykket af, at mange af de mennesker der spiste der var "lokale". Og selv om der ikke blev skiltet på engelsk udenfor med tilbud, så var deres menukort både på tjekkisk og engelsk.
Sønnen fik ... Pizza Hawai (tomat, ost, skinke og ananas til 135 CZK). Karen fik Spaghetti s krevetkami (spaghetti med rejer, hvidløg, oliven, tomater basilikum og olivenolie til 154 CZK) og jeg fik Fajitas Podávané v kameniné (Fajitas served in pottery, Mixture of tenderloin, pork tenderloin, chicken breast, Jalapéno peppers, beans, rice and 2 tortillas til 195 CZK)

Pizza Hawai, Spaghetti med rejer, Fajitas med mørbrad

Sønnen var godt tilfreds med sin pizza og selv om han ikke er så glad for den måde de putter skinke på (hele skiver) så spiste han der her, men vi sad også lige ved siden af pizzamanden, så vi kunne følge med i hvordan han rulle dej, puttede fyld på og bagte den i stenovn. Karen sagde at hendes var mindst ligeså godt som det vi fik forleden på den italienske restaurant i Palladium og det havde lidt mere "bid" denne gang. Dog forsvarede hun det i Palladium, med at en flødesauce bør ikke have ret meget bid :D
Min mexikanske ret havde fået en chilipeber i marginen på menukortet, men jeg må efter at have smagt på det konkludere, at enten er jeg forvendt med stærk mad eller også er det nogle vatnisser der bor i Prag :D Det smagte godt, men lidt tamt og de to tortillas var fra pakken og havde, efter de blevet kølet af, konsistens og smag som pap. Drikkevarerne blev afregnet med 13 CZK pr. dl, men jeg er forholdsvis sikker på jeg så at man også kunne købe det i 0,5 liters flasker til lidt billigere literpris, men til gengæld tror jeg ikke man får isterninger med. Alt i alt lød regningen på 601 CZK (ca. 180 kr.) hvilket jeg tror er det billigste vi har spist aftensmad for, mens vi har været her i Prag. Dog lagde vi 100 CZK i drikkepenge, da vi havde lidt dårlig samvittighed over at have baldret et askebæger allerede inden vi havde bestemt os for om vi skulle spise der.

Slut for i dag. I morgen er sidste hele dag i Prag og planen lyder foreløbig på en tur i Prag zoo, men som Murphy siger: No battleplan ever survived first contact :D