torsdag den 7. juli 2011

Live from Praha - Dag 1

Så er vi endelig ankommet til Grand Majestic Plaza midt i Prag. Og det har været en lang dag.

Vi tog taxa hjemmefra til Aalborg banegård kvart over 11 i formiddags og først lidt i 22 tjekkede vi ind her på hotellet.

Jeg ved ikke hvordan du har det med at rejse, men jeg er ikke sikker på jeg bryder mig om det. Jo det har da været en god tur og lige bortset fra en svindlende taxachauffør (mere om ham senere) så har alt gået som det skulle. Togturen gik med at spille Olsen, spise vores hjemmelavede sandwiches, samt selvfølgelig slik og sodavand ;) og for midt vedkommende skrive lidt på UBETUPE. I København fik vi tjekket kufferter ind og så spiste vi aftensmad på Burger King (fordi Alexander og jeg vandt over Karen i Olsen) og efter ca. 20 minutters forsinkelse med flyet tog vi endelig sydpå.

I Prag ankom vi sammen med al vores bagage og her fandt vi en bankomat hvor vi hævede lidt lokal valuta (der også hedder kroner, men er ca 30% værd af vores danske krone) Udenfor fik vi prejet en taxa og her ville jeg ønske jeg måske havde tilladt mig at se lidt mere på omgivelserne. Jeg havde jo læst i bogen Rejsen går til, at taxachaufførerne i de gule AAA-taxa'er aldrig havde snydt forfatteren til den bog, så jeg holdt regelmæssigt øje med taxameteret... Hvilket betød at jeg blev vidne til at det talte med svingende intervaller. Så kunne jeg jo sidde der på bagsæddet og rømme mig hver gang hans finger påvirkede taxameteret, men jeg har lært en vigtig lektion. Hvis ikke du har sprogkundskaberne til at bande til ham på hans eget sprog, bør du forsøge at opnå lykkelig uvidenhed, så denne type personer ikke spolere din aften :D

Anyway. Hotellet vi bor på er meget fint med mørke træpaneler og terracotta (kæresten siger det er en farve) og off-white på væggene. Badeværelset har badekar, hvilket sønnen vist skal teste i morgen aften. Men nu vil jeg sove så jeg efterlader jer lige med et par billeder og en opskrift på den marinade jeg brugte til kyllingen (til vores frokostsandwich)

Vores Hotelværelse på Grand Majestic Plaza, Praha

Ciabatta bolle (fra Byens Bedste brød) med marineret kyllingbryst, krølsalat, agurk, salsa og cheddarost
Svindlende taxa i Prag :(

50 gr. brun farin
20 gr. dijonsennep
20 gr. sød chilisauce

Så kan du jo undre dig over hvorfor jeg angiver mængde i vægt i stedet for tsk og spsk. men det skyldes at efter jeg har smidt kyllingefiletter i en pose (hvor det alligevel skal være i natten over) og tilføjet løg og hvidløg, så er det bare lettere at smide det på en vægt og hælde fra diverse beholdere i stedet for at fedte måleskeer til (og der er mindre opvask også :)

Bind en knude på pose og ryst den godt inden du smider den i køleskabet natten over. Jeg lavede 3 brystfiletter med den her mængde men 4 eller 5 kunne også sagtens gå. Bare husk når du steger det at der er sukker i og sukker brænder hurtigt.