søndag den 10. juli 2011

Live from Praha - Dag 4

Nyheder på morgenmadsbordet - dag 4
I dag er det søndag og egentlig en helligdag, men dagen starter som alle de andre har gjort med morgenmad på hotellet. Der var røræg, toast, pålæg og frisk frugt som der plejer og dagens nyheder på (min) morgentallerken ser sådan ud: ->

Det er Guldkorn .. Weee! tror jeg ikke jeg har fået siden folkeskolen, for princippet har altid været at man skal kunne "holde livet" på morgenmaden indtil frokost. Men her i Prag mener jeg jo at man ikke skal spise sig for mæt i morgenmaden for så er der jo ikke plads til spændende mad til frokost :D

Anden nyhed er ikke så meget en nyhed som første gang jeg får mulighed for at tage billeder af den. Det er nemlig KAGER.
 Øverst er en croissant, der faktisk var rimelig tør, men det tror jeg er meningen. I morgen tror jeg at jeg prikker hul på den og fylder den med honning eller lignende. Til højre er der en chokoladeroulade (en Chokroulade) med abrokosfyld og nederst er der en slags smørkage med æblefyld.

Efter morgenmaden tog vi til byen med Rullemarie og 1½ liter vand i rygsækken, da vi i dag har haft ca. 30 grader og høj solskin. Planen var at finde et sted hvor der er Black Light Theater, der er theater, der adskiller sig fra andre steder ved at være helt sort (duh) og så er det kun skuespillernes hænder der er synlige. Vi fandt også et par steder hvor de havde denne slags forestillinger, men de finder alle sammen sted efter kl. 20 om aftenen.

I vores jagt kom vi forbi både det astronomiske ur og Prague Wax museum. Jeg ved godt at man SKAL se begge dele (i hvert fald det atronomiske ur, voks museumet er jeg ikke så sikker på er et must) men jeg tror i hvert fald uret skal ses som en del af en guidet tour, for alene kan jeg ikke forstå hvorfor folk hidser sig sådan op over det. Vi har læst os frem til at der hver time kommer et lille dukketeater så vi stillede os (i bagende sol sammen med alle andre turister) foran uret og ventede.... og efter ti minutter så vi dette:

Det varede mindre end 30 sekunder (shorter than a tv commercial hørte jeg en Guide fortælle hendes flok) og det var efterfulgt af en der spillede på trompet øverst oppe i tårnet. Da det var overstået blev der klappet overalt og jeg hørte enkelte sige: Was that it? og jeg havde ca. samme tanke :D Den anden tanke jeg havde var et eksempel på min forfatterfantasi: Det her vil være perfekt sted af frigive en langsomvirkende biologisk våben. Turister fra hele verden samlet på et punkt hver time på slaget..

Prague Wax museum, var vi også inde at se, men skulle jeg vælge igen synes jeg ikke det var pengene værd.
Gæt hvem er hvem? Svaret finder du nederst i indlægget

Efter Voksmusseet var det frokosttid. Restauranten vi fandt var lidt af et tilfælde, men det var en af de gode tilfælde.

Restauranten hed Sakura Garden (Sorry, kun tjekkisk link) og vores første og største problem var at deres menukort var utrolig omfattende og indbydende. Det tog lidt tid før vi fandt ud af hvad vi skulle have, men Karen valgte sushi. (Nr. 215) Alexander var ikke rigtig sulten, men da der var lidt tid til aftensmaden fik vi ham alligevel overtalt til kyllingespyd med yakatori sauce og pommes frites (nr. 165 og 211) og jeg, som ikke er så glad for fisk valgte en kyllingebryst i skiver med teriyakisauce med en sideorder af nudler (Nr. 168 og 208)
Fra venstre: kyllingebryst i skiver, kyllingespyd og sushi
Efter frokost, tog vi tilbage til hotellet for at slappe lidt af og skal jeg være helt ærlig for at komme væk fra varmen og ind i den velsignede aircondition på hotelværelset :D

Til aftensmadstid, var det de voksnes tur til at bestemme jævnfør aftalen lavet her. Vi endte igen i Palladium indkøbscenteret og vi havde egentlig snakket om at spise på Mongolian Barbeque, men  ombestemte os da, maden lignede lidt for meget det vi havde fået til frokost. I stedet endte vi på La Piazzette på 2. sal af Palladium. Det var lidt imod reglen med at en tom restaurant betyder dårligere mad, for der sad kun gæster ved et enkelt bord da vi ankom (men da klokken var næsten halv otte en søndag aften tog vi chancen). Sønnen bestilte pizza (igen) Hawai (igen) med tomat, ost, skinke og ananas. Karen bestilte Penne con pollo e funghi (Penne med kylling, champignon, spinatblade og parmasan) og jeg bestilte Tortelloni alla carne in salsa rosa (kødfyldte tortelloni i tomat/flødesauce. Derudover bestilte jeg som den eneste også en forret (fordi jeg godt kan lide Carpaccio). Til det fik vi i alt 3 sodavand og en flaske vand.

Carpaccio, Pizza Hawai og Tortelloni. Fik desværre ikke taget et billede af Karens mad før hun havde gaflen i det)
Ligesom jeg har gjort før tog jeg denne gang tid og der gik 6 minutter og 24 sekunder fra drikkevarerne blev sat på bordet til carpaccioen ankom og 6 minutter og 48 sekunder derefter kom pizzaen. (Karen var i køkkenet for at spørge om de kunne lave den hurtigere efter jeg fik min forret) Jeg gætter på at det er muligt at få børnenes mad sammen med forretten hvis man husker at nævne det ved bestillingen. Præcis 16 minutter og 14 sekunder efter drikkevarerne var sat på bordet kom de to pastaretter og jeg tror faktisk det er den hurtigste betjening vi har oplevet i Prag. Muligvis fordi der ikke var så mange andre da vi kom, men da vi gik var der en del og det lod også til at de fik deres mad rimelig hurtigt... Dog uden at jeg har taget tid på dem.

Alt i alt betalte vi 960 CZK (inkl. 80 CZK drikkepenge) hvilket svarer til 288 danske kroner.

Både før og efter aftensmaden var vi på besøg i Hrad Zabavy, der er et legeland for børn. Det fungerer på den måde at man betaler 150 CZK (ca. 45 kr.) pr. barn og så gælder det hele dagen. Det giver adgang til klatrestativ og andre aktiviteter og så kan man derudover kan man købe poletter til diverse spillemaskiner for børn (5 poletter for 100 CZK). Sønnen fik fem poletter inden spisetid og derudover underholdt han sig selv, sammen med de andre børn derinde, mens Karen og jeg fik henholdsvis en kop te og en øl på den udendørs terrasse, mens hun strikkede og jeg skrev lidt på UBETUPE. Jeg er så småt ved at have involveret de mexikanske narkokarteller i forsættelsen til Beskytter og det tegner til at blive en fantastisk historie.. Jeg glæder mig i hvert fald til at skrive den.

Men resten af aftenen står den vist på afslapning i badekarret med kokosnøddeskumbad som vi købte i går i Body shop også i Palladium :D Flere historier i morgen...

Christian W. Jensen

Svaret på hvem er hvem Thyco Brahe, Arnold Schwarzenegger (sammen med en lokal person jeg ikke kan genkende eller udtale navnet på). Albert Einstein, Frank Kafka, Jack Nicholsen, Adolf Hitler